Glögg – en 500 år gammal tradition

I Sverige började vi dricka vin under tidigt 1500-tal och lika länge som vi sörplat den jästa druvmusten har även den starkare glöggen funnits med oss kring juletider i vårt avlånga land. Som med mycket annat som uppstod av en slump, champagne och öl för att nämna några, så uppkom även glöggen högst oplanerat och utan vidare eftertanke eller reflektion.

Förr i tiden var vin en sällsynt exklusivitet som bara de rikaste och mäktigaste hade tillgång till, men den dyrbara drycken blev dessvärre ofta dålig. Många gånger på grund av att den transporterades alldeles för länge, under fel omständigheter och som om inte det vore förödande nog så var inte förvaringsmöjligheterna de allra bästa, varav det ofta slutade med att vinet blev odrickbart. Men eftersom vin var en kostsam lyxvara hade man helt enkelt inte råd att hälla ut det och istället började man att tillsätta olika sorters kryddor för att på så sätt dölja de otäcka smakerna som hade uppstått. En tidig version av dagens glögg var ett faktum. Inget praktexempel för vår tids tränade smaklökar kanske, men tillräckligt gott åt kloka människor som förstod konsten att ta till vara på allt.

Så på 500 år har det hänt en del. Förr bestod alltid basen av rött vin men idag använder man sig även av vitt. Kryddorna kan varieras i oändlighet och vinet är naturligtvis inte av usel karaktär. Glöggen har på senare år vuxit sig allt starkare kring juletid och många där ute i våra svenska hem har skapat en tradition om att första glöggkoppen avnjuts under dagen den första advent. Glögg har även kommit att bli ett varumärke där olika producenter varje år slåss om uppmärksamheten, försäljningsrekordet och om titeln ”Årets glögg”, vilket känns lite väl ambitiöst då det ändå alltid vinns av Blossa. Blossa är ett varumärke som tillverkar glögg, ägs av Vin & Sprit och som i sin tur ägs av franska Pernod Ricard som är ett av världens tio största sprit- och dryckesföretag. Vilket förklarar vart marknadsföringspengarna kommer ifrån. Men skit i det. Blossa har gjort sin populära årgångsglögg sedan 2003 men 2011 är det första året som glöggen inte föll mig i smaken. I 10 månader har jag gått och väntat (nåväl) och klurat på vad årets glögg ska smaksättas med, också blir det kaffe?!! Blossa glögg i all ära men 2011 är året då konkurrenterna tog till vara på det kända varumärkets platta fall och började bygga upp sitt egna. Eller förmodligen inte, min röst är inte så stark som jag önskar.

Jag älskar glögg. Men jag är galet förälskat i den där vita glöggen. Tyvärr så är den inte lika vanlig men jag kommer aldrig att glömma Blossa årgångsglögg 2009 med smak av clementin… Frisk, fräsch och oerhört balanserad, ruskigt välsmakande. Om det beror på att jag det året var tvungen att spotta allt vad alkoholhaltiga drycker hette vet jag inte… Hjortron & Armagnac 2005, Lingon & Enbär 2006 och Blåbär 2008 finns i praktiska småflaskor och är ett måste i år tillsammans med den vita starkvinsglöggen och en cool äppelglögg som säkert kort. Blossa 2011 Arabica kommer värmas och njutas, absolut, men till delikata chokladpraliner istället för den traditionella grönmögelosten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *