Recension av ”Vinet och Miljön – Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt”

Vinet och Miljön

Äntligen! För ett tag sedan så fick jag ett recensionsex av Britt och Per Karlssons då nysläppta bok ”Vinet och Miljön – Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt” som ges ut av Carlssons bokförlag. Det har tagit sin lilla tid men nu har jag i alla fall vänt bladet på den sista sidan. Resan genom boken har varit mycket lärorikt, välformulerad och i stora drag så är det en riktigt bra faktabok om kanske ett av vinvärldens absolut mest omdiskuterade ämnen för tillfället.

Britt och Per Karlsson är sedan länge bosatta och verksamma i Paris, tillsammans driver de BKWine som fokuserar på det mesta som rör vinet och dess värld; resor, utbildning och kurser, journalistik, fotografi och video, provningar och konsulting. Det här är deras tredje utgivna bok och efter att ha läst denna så lockar det även till att läsa deras tidigare verk ”Languedoc” och ”Ett vin blir till”.

Bokens första (och största) del behandlar lite vinhistoria, olika vinodlingsmetoder, skadedjur och sjukdomar, vinifikation och går systematiskt och sakligt genom bokens centrala begrepp; ekologiskt, biodynamiskt och naturligt. De reder ut begreppen, frossar i lagar, regler och certifieringar och lämnar en större insikt och förståelse hos läsaren (läs: mig). I den andra delen av boken presenteras ett urval producenter (främst från Frankrike) men även från andra delar av världen. Här känns det mer avslappnat och personligt med intressanta berättelser från vinbönderna i fråga, här hittar vi även provningsanteckningar för några av respektive producenters viner. Jag hade önskat att provningsanteckningarna varit mer utförliga så att man faktiskt fått en känsla och en uppfattning om vinet som beskrivs. Sist men inte minst listas ett gäng vinbarer i Paris som jag gärna besöker den dagen jag hamnar i den gastronomiska staden.

Det här är en bok som jag kommer att ha mycket användning av, här kan jag gå tillbaka och slå upp valda delar och hela tiden få med mig något nytt. ”Vinet och Miljön – Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt” är välskriven och fylld med fakta utan riktade pekpinnar på samma gång som det är charmigt (andra delen) och riktigt snyggt. Här samlas relevant och vägledande information utan personliga värderingar och överflödiga romantiseringar.

3 svar på “Recension av ”Vinet och Miljön – Ekologiskt, biodynamiskt och naturligt””

1. Tack för recensionen! Roligt att du tyckte boken var läsvärd!

Vilken timing! – Måste nämna att vi i går kväll fick äran att komma tvåa i kategorin ”utbildningsböcker” i Gourmand World Cookbook Awards,världens största tävling för mat- och vinböcker. (Du är den förste som får veta!) Med andra ord världens näst bästa utbildnings-/kursbok om vin 2012! (Vinnare blev en spansk bok om hur man serverar vin.) Mer om detta senare på BKWine Magazine.

-Per

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *