Systembolaget får konkurrens

I alldeles för många år har monopolet varit den enda kanalen för oss svenskar att få tag på alkoholhaltiga drycker, de har nästintill styrt våra vanor och vår konsumtion och effektivt har statens hjärtebarn motarbetat allt vad rivalitet och konkurrens heter, för att värna om folkhälsan. Jo visst.

Jag har ofta åsikter om systembolaget och trycker gärna till dem lite extra om möjlighet ges, mest för att jag inte gillar den uppenbara dubbelmoralen som råder. Dagligen hävdar de sitt engagemang för svenskarnas hälsa och deras icke existerande vinstsyfte. Bullshit. Om sanningen verkligen är så helylle, kan någon då förklara för mig varför mer än 50 % av systembolagets vinsortiment utgörs av boxviner? Den produkt som fått försäljningen att öka lavinartat och som en följd av detta skapat mängder av fyllekärringar och smygsupare. Hoppsan, där åkte både folkhälsan och vinstsyftet på en käftsmäll.

Sedan bag-in-box vinerna för första gången lanserades på den svenska marknaden i november 1996 har boxen tagit folket med storm och omedelbart fick den en speciell plats i mångas hjärtan. Ofta och gärna listar man fördelarna med box och nackdelarna med flaska men lika sällan glömmer man att lista nackdelarna med box och fördelarna med flaska. Märkligt syndrom hos en bildad nation som vår. Så vad är egentligen fördelarna med box? Må hända att den är lättare och att den inte är så ömtålig, må även hända att den står sig bättre och att den är betydligt snällare mot plånboken men jag skulle ändå aldrig få för mig att köpa det. Inte nog med att den är klumpig och sjukt ful det är också ett betydligt sämre vin i kartongen. I många fall är vinerna översvavlade och innehåller mängder av tillsatser för att det överhuvudtaget ska vara drickbart, de är i största sannolikhet även hårt pressade vilket ger bismaker och bittra toner men som lätt kan sminkas över med bland annat billigt ekchips och fejkad sötma. Vi pratar om uppsminkade och konstlade viner, vi pratar om svenskarnas älskade boxvin.

Vad härligt det känns, åter igen har jag fått ur mig frustrationen över skitvinerna som slår försäljningsrekord efter försäljningsrekord. Men för att stödja min tes ska jag berätta om monopolets konkurrenter som varken leker socialkärringar, tjatar om ditt välbefinnande eller som döljer sitt vinstintresse, konkurrenterna som levererar utan protester och predikningar. Importörerna. Sedan 1 juli 2008 har det varit möjligt som svensk privatperson att handla vin på nätet, hur många kände till det? Jag gissar på ännu en bricka i statens lömska spel om att förgöra all konkurrens för systembolaget. Men nu går det inte längre. Konsumenterna blir kunnigare och så smått börjar vi leta oss bort från de massproducerade kartongerna för att vidga våra vyer hos ärliga, unika och kvalitativa vinproducenter, just det som vi hittar hos många av dagens importörer vilket ger oss möjlighet att börja utforska terrängen. Men vart ni än hamnar, glöm inte bort att man oftast får vad man betalar för och att det även gäller vin. I synnerhet vin.

Följ mig även på Invinitum

2 svar på “Systembolaget får konkurrens”

  1. Kloka ord Erica! Men kom ihåg att det finns vissa distrikt som vägrar ge efter för box-hysterin. Rioja exempelvis…

  2. Jag vet, därför älskar jag Rioja! :) Tror du att det håller i sig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *